Ga naar inhoud

Veilig op weg

    Privacyverklaring Veilig op Weg

    Wie zijn wij? 
    Univé is een coöperatie en we staan dichtbij onze leden. We bieden de zekerheid van elkaar helpen. Al sinds 1794 helpen we risico's te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat echt nodig is. Onder de naam Univé werken verschillende bedrijven en stichtingen samen. Univé bestaat uit de Univé Groep met locaties in Zwolle en Assen, en acht zelfstandige regionale Univé-kantoren. We zijn actief als verzekeraar, bemiddelaar in verzekeringen of als dienstverlener van andere (financiële) diensten. 

    Wij vinden het belangrijk dat je gegevens bij al deze bedrijven in even goede handen zijn. Daarom hebben wij voor deze bedrijven één privacybeleid vastgesteld. Zo houden al onze bedrijven zich aan dezelfde regels voor het omgaan met persoonsgegevens en voldoen we allemaal aan dezelfde strenge beveiligingseisen. 

    Veilig op Weg is een gratis aanvullende dekking op je autoverzekering. Door het installeren van de Univé App en het activeren van de dekking Veilig op Weg, meet de app je rijgedrag. In deze privacyverklaring voor Veilig op Weg leest je wat voor gegevens wij verwerken, hoe wij daarmee omgaan en wat je van ons mag verwachten.  

    Waarvoor gebruikt Univé je persoonsgegevens? 
    Univé verzamelt en verwerkt de data en persoonsgegevens uit de Veilig op Weg App om je ritscore te bepalen en je inzicht te geven in je rijgedrag. Deze data wordt ook gebruikt om Veilig op Weg te analyseren en te verbeteren, nieuwe proposities op het gebied van mobiliteit te ontwikkelen en de verkeersveiligheid te verbeteren.  
    Univé gebruikt de gegevens voor de volgende specifieke doeleinden: 

    • om je de mogelijkheid te bieden om gebruik te maken van de App en Univé Veilig op Weg; 

    • om ritscores op te bouwen zal Univé het rijgedrag detecteren en de locatie gebruiken; 

    • om correcte informatie te verstrekken over de App; 

    • om te kunnen reageren op je reacties en problemen; 

    • voor data-analyses en productverbetering; 

    • om een beoordeling te maken van de schaderisico’s van autoverzekeringen van Univé (niet voor het uitsluiten van klanten of fraudeonderzoek);  

    • om de verdiende korting van klanten te berekenen en het uitkeren van een premierestitutie bij goed rijgedrag;  

    • om inzichten te delen met de gebruiker in de vorm van advies om het rijgedrag te verbeteren; 

    • om wetenschappelijk onderzoek en statistisch onderzoek te doen die helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren en deze geanonimiseerde data te delen met relevante instanties die de verkeersveiligheid bevorderen (dit betreft geen individuele klantgegevens); 

    • om try-before-you-buy klanten voor acquisitie te mogen benaderen.  

    Univé verzamelt alleen persoonlijke informatie die juist en van toepassing  en is beperkt tot informatie die bijdraagt aan bovenstaande doeleinden.  

    Gevolgen niet volledig verstrekken van persoonsgegevens 
    Hebben wij bij het aangaan of gedurende de uitvoering van de aanvullende dekking Veilig op Weg niet de benodigde persoonsgegevens van je ontvangen? Dan kan de app Veilig op Weg mogelijk je rijgedrag niet meten waardoor er geen ritscores en korting kan worden bepaald. Dit kan leiden tot het niet sluiten van de overeenkomst of het niet (volledig) kunnen uitvoeren van de overeenkomst. 

    Voor onze eigen marketingdoeleinden 
    Wij gebruiken je persoonsgegevens ook om onze overige mobiliteitsproducten en -diensten bij je onder de aandacht te brengen en aan je te verkopen. Wij gebruiken je persoonsgegevens bijvoorbeeld om:  

    • je behoeften en voorkeuren in kaart te brengen; 

    • Veilig op Weg te verbeteren en beter op je behoeften aan te laten sluiten; 

    • je te informeren over onze producten en diensten op het gebied van mobiliteit en daarvoor aanbiedingen te doen; 

    • marktonderzoek te doen om de verkeersveiligheid te verbeteren. 

    Welke persoonsgegevens gebruiken we? En hoe lang bewaren we ze? 
    Wij leggen alleen gegevens vast die we echt nodig hebben. We bewaren je gegevens niet langer dan nodig voor de doelen waarvoor we de gegevens verzamelen. Dit is vastgelegd in ons archiefbeleid. De data uit de app Veilig op Weg en de financiële gegevens (zoals de korting die je hebt ontvangen) bewaren wij 7 jaar. Na deze periode wordt de data losgekoppeld van je identificerende gegevens (geanonimiseerd).  De gegevens blijven wel bewaard en kunnen voor statistische analyse worden gebruikt. De gegevens zijn dan niet meer naar je te herleiden. Univé kan nog wel het kortingspercentage dat je per kwartaal hebt  behaald zien, maar niet meer waarom.  

    Univé werkt voor Veilig op Weg samen met een bedrijf dat zicht richt op kunstmatige intelligentie en datascience. In opdracht van Univé verzamelt dit bedrijf de data uit de app ten aanzien van de bewegingen van je telefoon. Op basis van de sensordata worden de ritten van de gebruiker afgeleid. Aansluitend krijgt Univé alleen de rijdata en sensordata die betrekking heeft op de afgeleide ritten voor analyse. Het bedrijf verwijdert de data na 9 weken. Voor dit bedrijf is deze data is niet herleidbaar tot Univé-klanten. In de systemen van Univé worden de data pas gekoppeld aan je klantgegevens.  

    In de App Veilig op Weg vind je je ritgegevens, ritscores, kwartaalscores, kortingspercentages en een indicatie van de korting van de afgelopen maanden. Na deze periode zie je alleen de totaalscore van de voorgaande kwartalen. 

    Data van deelnemers aan try-before-you-buy bewaren wij 6 maanden. Dit doen we om (indien er toestemming is verleend) deelnemers te kunnen benaderen om de dekking af te sluiten.  

    Contactgegevens 
    Gegevens die we nodig hebben om contact met je op te nemen, bijvoorbeeld: 

    • naam; 

    • adres; 

    • (aanspreek)titel; 

    • Telefoonnummer; 

    • e-mailadres; 

    • eventueel bewindvoerder of gemachtigde. 

    Appdata 
    Met het activeren van Veilig op Weg geef je Univé toegang tot de sensordata van je telefoon. De app verzamelt informatie over het gebruik van de app. Bijvoorbeeld hoeveel gebruikers de Univé App gedownload hebben, of de app goed werkt en of gebruikers notificaties hebben gekregen.  

    Sensordata 
    Dit is de data die wij nodig hebben om je rijgedrag te kunnen bepalen. Deze data zijn: 

    • de data van de accelerometer (versnellingsmeter) van je telefoon; 
    • de data van de gyroscoop (bewegingssensor) van je telefoon; 
    • de locatiegegevens (gps) van je telefoon. 

    Rijgedrag of rijdata 
    Dit is de data over je ritten die we halen uit de sensordata van je telefoon. Je kunt hierbij denken aan: 

    • de snelheid waarmee je rijdt; 
    • de plaats waar je op enig tijdstip bent; 
    • de versnelling die je ondervindt bij optrekken en remmen; 
    • telefoongebruik gedurende een rit (bellen en het aanraken van het touchscreen). 

    Hoe werkt het registreren van mijn ritten via de Veilig op Weg App precies?  
    De app verzamelt alle data ten aanzien van de bewegingen van je telefoon (locatiegegevens, accelerometer en gyroscoop van je telefoon). Op basis van de sensordata worden door een algoritme de autoritten van de gebruiker afgeleid. Univé gebruikt dus alleen de rijdata en sensordata die betrekking hebben op een autorit. Als op basis van het algoritme van de sensordata afgeleid wordt dat je loopt, fietst of met een bus rijdt dan worden deze gegevens uit de data gefilterd, niet opgeslagen en buiten de ritgegevens gehouden. Het kan heel soms voorkomen dat hierdoor een rit met je auto niet gedetecteerd wordt als een autorit, maar als bijvoorbeeld lopen of fietsen. Andersom kan heel soms lopen of fietsen worden gezien als autorit.  

    Wanneer je vindt dat een rit verkeerd geregistreerd is, dan kun je de rit in de App verwijderen. De (persoons-)gegevens van deze rit worden dan ook verwijderd.  

    Profilering  
    Wij kunnen de persoonsgegevens die we van je ontvangen en data uit de Veilig op Weg app (appdata, sensordata en rijgedrag) combineren om voorspellingen te doen. Op basis van deze analyses of voorspellingen delen wij personen in categorieën (profielen). Dit heet profilering. Hiermee kan Univé bijvoorbeeld inzichten krijgen of gebruikers van de app Veilig op Weg minder schadelast hebben dan niet-gebruikers van de app. Ook kan Univé berichten naar de gebruiker sturen met tips om schade risico’s te beperken. 

    Met wie delen we persoonsgegevens?  
    Wij wisselen je gegevens alleen met anderen uit als dit nodig is voor onze dienstverlening of als we hiertoe verplicht zijn. Wij houden ons dan aan de regels die gelden voor het delen van persoonsgegevens. Hieronder zie je met wie wij persoonsgegevens kunnen delen. 

    Met dienstverleners die voor Univé werken  
    Univé schakelt soms bedrijven in om ons te helpen bij onze dienstverlening. Bijvoorbeeld voor IT dienstverlening of voor de verkoop en het onder de aandacht brengen van onze producten. Wij delen dan alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor de opdracht. 

    Met bedrijven die je gegevens in onze opdracht verwerken, spreken wij af dat zij op een zelfde manier met je gegevens omgaan als wij. En Univé blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen. 

    Met andere bedrijven als dat nodig is voor onze dienstverlening 
    Er zijn ook andere situaties waarin wij persoonsgegevens delen met bedrijven als dat nodig is voor onze dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan banken of postbezorgers. Wij delen dan alleen die gegevens die de dienstverlener nodig heeft om zijn werkzaamheden uit te kunnen voeren. Deze bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor de verwerking van je persoonsgegevens. 

    Met de overheid 
    Univé geeft je persoonsgegevens alleen door aan overheidsinstanties als wij daartoe wettelijk verplicht zijn. Bijvoorbeeld wanneer je een ongeluk hebt en de politie je rijdata van de Veilig op Weg App voor onderzoek nodig heeft.  

    Overheidsinstanties waaraan wij persoonsgegevens verstrekken zijn algemene en bijzondere opsporingsinstanties (zoals politie en justitie), de Belastingdienst of toezichthouders (zoals De Nederlandsche Bank, Autoriteit Financiële Markten). Deze partijen moeten ons bovendien expliciet om je gegevens gevraagd hebben, behalve bij fraude of misbruik van Univé-diensten. In dat geval doen we actief aangifte bij de politie en justitie en geven we persoonsgegevens door die te maken hebben met de fraude. 

    Als je schade meldt, legt Univé die melding en de gegevens van de personen die bij de schade betrokken waren, zoals getuigen en tegenpartij(en), vast in het Centraal Informatie Systeem (CIS) van de Nederlandse verzekeraars. Ook andere verzekeraars kunnen deze melding zien. Verzekeraars kunnen hiermee de betrouwbaarheid van claims beoordelen en fraude tegengaan. 

    Met organisaties waar we mee samenwerken 
    Er zijn verschillende andere manieren waarop wij samenwerken met organisaties. Organisaties kunnen bijvoorbeeld afspraken met ons maken over het verbeteren van de verkeersveiligheid. Met deze organisaties kan Univé geanonimiseerde data delen die inzichten geven om de verkeersveiligheid te verbeteren.  

    Met andere organisaties op je verzoek of met je toestemming 
    Op je verzoek en/of met je toestemming delen wij ook gegevens met andere organisaties. Wij geven dan alleen gegevens door die nodig zijn of waarvoor je toestemming hebt gegeven. Bijvoorbeeld in het geval waarin je een beroep doet op jerecht op dataportabiliteit. 

    Dit is jerecht om gegevens die je aan ons heeft gegeven, door te geven aan een andere organisatie. 

    Met onderzoekers 
    Soms werkt Univé mee aan onderzoeken van bijvoorbeeld universiteiten, overheid of andere instellingen of samenwerkingsverbanden. Als daarbij persoonsgegevens worden gebruikt moeten de onderzoekers voldoen aan strenge eisen. De resultaten van de onderzoeken zijn anoniem 

    Voor het delen van gegevens met andere bedrijven of instanties geldt verder: 
    Als je gegevens worden doorgegeven aan ontvangers in landen buiten de Europese Economische Ruimte, zullen wij er voor zorgen dat de gegevens adequaat beschermd zijn. Zo nodig zullen wij daarvoor afspraken maken met deze ontvangers. 

    Hoe zorgen we dat je persoonsgegevens bij ons veilig zijn? 
    Wij hebben een streng (informatie)beveiligings-beleid om ervoor te zorgen dat je gegevens bij ons veilig zijn. Onze toegangssystemen, computernetwerken en gebouwen worden daardoor goed beveiligd. Een speciaal team medewerkers ziet erop toe dat het (informatie)beveiligingsbeleid wordt nageleefd. Als er toch iets misgaat en er ontstaat een datalek, dan lossen we dat op en nemen wij maatregelen om herhaling tegen te gaan. Ook registreren wij al onze data- lekken. Ernstige datalekken melden wij ook aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Als dat nodig is, krijg je persoonlijk bericht dat er een data- lek is geweest. Al onze medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Ook hebben ze een eed of belofte afgelegd waarin ze beloven geheim te zullen houden wat aan hen is toevertrouwd. Medewerkers kunnen alleen die gegevens (in)zien die zij nodig hebben voor hun werk. In bijzondere situaties kun je ons vragen om extra beveiligingsmaatregelen voor je persoonsgegevens, bijvoorbeeld omdat je een publieke functie heeft of als je verblijft in een Blijf-van-mijn-lijf-huis. Geef dat dan door aan je regionale Univé-kantoor of via privacy@unive.nl. 

    Vragen over je gegevens, je gegevens inzien, aanpassen en laten verwijderen  
    Voor vragen over je gegevens kun je terecht bij je Regionale Univé-kantoor. Veel gegevens kun je ook al vinden op Mijn Univé. Wij verstrekken geen gegevens over je, je gezondheid, declaraties of schade via de telefoon of via e-mail, zonder dat wij zeker weten dat wij je persoonlijk aan de telefoon hebben, of dat de e-mail echt van je e-mailadres afkomstig is. Als je anderen toestemming wilt geven om je (verzekerings-)zaken af te handelen, dan willen wij zeker weten dat je deze persoon daarvoor toestemming heeft gegeven. Soms vragen wij om een ondertekende machtiging. Zo kunnen wij misbruik van je gegevens voorkomen. 

    Beroep op je rechten 
    Je hebt een aantal belangrijke rechten met betrekking tot je persoonsgegevens, zoals het recht op inzage, aanpassing, overdracht of verwijdering van je gegevens.  

    Recht op inzage van je gegevens 
    Dit is je recht om te weten welke gegevens wij van je hebben vastgelegd. Veel gegevens kun je terugvinden in Mijn Univé. Sommige gegevens kun je daar ook aanpassen of verwijderen. Je kunt gebruikmaken van je recht op inzage via dit formulier. Om inzage te krijgen in je gegevens kun je gebruik maken van het webformulier 'Uw privacyrechten'. Je vindt dit formulier op onze website. Je kunt ook je regionale Univé-kantoor vragen dit formulier met je in te vullen. 

    Recht op aanpassing van je gegevens  
    Dit is je recht om je gegevens zelf aan te passen of door ons te laten aanpassen als je van mening bent dat je gegevens niet juist zijn vastgelegd. Je kunt je gegevens wijzigen in Mijn Univé of via je regionale Univé-kantoor. Soms kunnen of mogen wij geen wijzigingen of verwijderingen doorvoeren. Bijvoorbeeld als dat in strijd met de wet is. 

    Recht op verwijdering van je gegevens  
    Dit is je recht om je gegevens uit de Veilig op Weg app door ons te laten verwijderen. Dit is niet altijd mogelijk omdat er vaak (wettelijke) bewaartermijnen gelden. Als je de App wilt behouden, maar de verzameling van je real-time locatiegegevens wilt stopzetten, kun je dat doen via de besturingsinstellingen van je mobiele telefoon. Wanneer je de app verwijdert of de verzameling van je locatiegegevens en sensordata stop zet, blijven de scores in de App zichtbaar. Wanneer je na 10 weken de App niet meer actief gebruikt (toegang tot je locatiegegevens, accelerometer en gyroscoop van je telefoon) dan stopt Univé de dekking Veilig op Weg automatisch.  

    Als je je gegevens wilt laten verwijderen, kun je gebruik maken van het webformulier 'Uw privacyrechten'. Je vindt dit formulier op onze website. Je kunt ook je regionale Univé-kantoor vragen het formulier met je in te vullen. 

    Recht op overdracht van gegevens (dataportabiliteit) 
    Een verzoek om overdracht van je gegevens kun je indienen door een mail te sturen naar privacy@unive.nl.  

    Je kunt je Regionale Univé-kantoor ook vragen om de overdracht van je gegevens. 

    Identificatie 
    Als je vraagt om je gegevens in te mogen zien, aan te passen, te verwijderen of over te dragen aan een andere verzekeraar, willen we zeker weten dat het verzoek echt van jou komt. Dat is belangrijk om je privacy te kunnen waarborgen. Wij vragen je daarom altijd om gegevens waaruit blijkt wie je bent. Als hiervoor een kopie van je legitimatiebewijs nodig is, wordt dit na afhandeling van je verzoek direct verwijderd. 

    Bezwaar maken 
    Je kunt bezwaar maken tegen manieren waarop wij je benaderen, bijvoorbeeld tegen het ontvangen van commerciële aanbiedingen of nieuwsbrieven van Univé. Als je een aanbieding of nieuwsbrief per e-mail heeft ontvangen, dan kun je je zich hiervoor uitschrijven via de afmeld- link in de e-mail. Of je maakt bezwaar met het webformulier ‘Uw privacyrechten’ op onze website.  

    Ook kun je bezwaar maken tegen telefonische belacties en deelname aan klanttevredenheids- onderzoeken van Univé en tegen dat Univé je persoonsgegevens gebruikt om te analyseren en profileren voor marketing- en verkoopactiviteiten. Je maakt bezwaar met het webformulier ‘Uw privacyrechten’ op onze website. 

    Verder kun je bezwaar maken tegen de manier waarop wij je gegevens gebruiken wanneer je in een bijzondere situatie verkeert. Je wilt dan misschien dat je persoonsgegevens alleen worden gebruikt om een (verzekerings-)overeenkomst te sluiten, om je schade af te handelen of omdat het wettelijke verplicht is. Je kunt er dan bezwaar tegen maken dat wij de gegevens voor andere doelen gebruiken. Je maakt bezwaar door een e-mail te sturen naar privacy@unive.nl. Je kunt jebezwaar ook doorgeven aan je regionale Univé-kantoor. 

    Toestemming intrekken 
    Wanneer je ons toestemming hebt gegeven voor de verwerking van bepaalde persoonsgegevens, dan kun je deze toestemming altijd weer intrekken. Je kunt dit doen door contract op te nemen met je regionale Univé-kantoor of door een e-mail te sturen naar privacy@unive.nl

    Vragen en klachten over privacy 
    Wil je meer weten over je rechten of over hoe wij omgaan met je privacy? Hebt je andere vragen over je privacy of heb je klachten over de manier waarop wij omgaan met je persoonsgegevens? Neem dan contact op met je regionale Univé-kantoor of rechtstreeks met onze Functionaris Gegevensbescherming op privacy@unive.nl. Per post mag natuurlijk ook. Het adres is Postbus 15, 9400 AA, Assen. 

    Als je niet tevreden bent over de behandeling van je klacht, dan kun je hierover contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens via  www.autoriteitpersoonsgegevens.nl

    Je kunt je klacht ook voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), postbus 93257, 2509 AG, Den Haag. Je kunt hen ook bellen via 070 333 8999 of contact zoeken via kifid.nl. Je kunt je klacht ook voor leggen aan de rechter. 

    We passen de privacyverklaring aan 
    Er gebeurt veel op het gebied van privacy en het gebruik van data. En de regelgeving verandert ook voortdurend. Wij passen deze privacyverklaring daarom geregeld aan. zodat de manier waarop wij omgaan met je gegevens steeds duidelijk is. Dit doen wij ook als er bijvoorbeeld iets verandert in onze bedrijfsactiviteiten. Bekijk daarom geregeld deze privacyverklaring opnieuw als je onze website bezoekt. Zo weet je altijd wat je van Univé kunt verwachten. Deze versie is van februari 2022. 

    Univé Groep 
    Coöperatie Univé U.A. 
    Jan Bommerstraat 4 
    9402 NR Assen