Ga naar inhoud

Rijhulpsystemen verhogen veiligheidsgevoel, maar bijna 1 op de 5 automobilisten neemt meer risico

Steeds meer auto’s zijn uitgerust met rijhulpsystemen zoals noodremassistentie, rijstrookassistentie en parkeersensoren. Ruim 70% van de Nederlanders beweegt zich met minstens één rijhulpsysteem door het verkeer. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse* in opdracht van Univé onder 1.005 automobilisten. Deze systemen worden steeds vaker verplicht door de EU, wat bijdraagt aan hun groeiende populariteit.

Rijhulpsystemen steeds populairder

Uit de enquête kwam naar voren dat bijna alle respondenten weleens gehoord hebben van rijhulpsystemen; een ruime meerderheid (75%) is er ook inhoudelijk mee bekend. In lijn daarmee hebben bijna 3 op de 4 Nederlanders daadwerkelijk rijhulpsystemen in hun auto. De meest voorkomende systemen zijn parkeersensoren (48%) en achteruitrijcamera’s (42%). 

Aanwezigheid van rijhulpsystemen in de auto

De rol van rijhulpsystemen bij de aankoop van een auto

Bij de aanschaf van een nieuwe auto spelen rijhulpsystemen een rol: bijna een kwart (24%) van de automobilisten let hier actief op tijdens de aankoop. Toch wordt er door nog meer Nederlanders op andere kenmerken gelet, zoals de prijs (80%), de brandstof (61%) en de brandstofzuinigheid (60%). Desondanks geven 2 op de 5 automobilisten aan de aanwezigheid van rijhulpsystemen belangrijk te vinden bij de aanschaf van een auto.

Kenmerken waar men op let bij het kopen van een auto

Veiligheid als belangrijkste motivatie

De belangrijkste reden om rijhulpsystemen te gebruiken onder Nederlanders is veiligheid (53%), gevolgd door gemak (25%). Daarnaast gaf 8% van de respondenten aan geïnteresseerd te zijn in de nieuwste snufjes, terwijl 6% de keuze baseert op financiële overwegingen omdat ze verwachten minder schade te rijden. Ook noemden 4% de uitstraling van de auto als motivatie en gaf 3% aan rijhulpsystemen belangrijk te vinden, zodat ze tijdens het rijden andere dingen kunnen doen.

Reden voor het belang van rijhulpsystemen in de auto

Invloed op rijgedrag en verkeersveiligheid

Bijna de helft van de automobilisten voelt zich veiliger in een auto met rijhulpsystemen. Tegelijkertijd denkt ongeveer een derde van de Nederlanders dat rijhulpsystemen ertoe kunnen leiden dat bestuurders minder voorzichtig (32%) of zelfs lui (34%) worden. Bijna 1 op de 5 automobilisten geeft inderdaad aan meer risico’s te nemen door de aanwezigheid van rijhulpsystemen. Toch denkt de helft van de respondenten dat deze technologieën hun rijgedrag helemaal niet beïnvloeden. 

Meer veiligheid, maar ook complexere schades 

Hoewel rijhulpsystemen bijdragen aan een veiliger verkeer, zorgen ze ook voor complexere reparaties. Uit de schadecijfers van Univé blijkt dat in 2024 was de schadefrequentie bij WA-verzekerde auto’s met rijhulpassistentie bijna 25% hoger en bij Volledig Casco verzekerde auto’s zelfs 44%. Dit komt doordat auto’s met geavanceerde rijhulpsystemen vaak complexere en duurdere reparaties vereisen.

Opvallend is dat uit het onderzoek blijkt dat rijhulpsystemen bij een kwart van de automobilisten minstens één keer een dreigend ongeluk hebben voorkomen. Toch nemen verzekerden met rijhulpsystemen vaker een schadeclaim in overweging, omdat de kosten van reparaties hoog zijn en het zelden voordeliger is om deze zelf te betalen.

Gevolgen voor de autoverzekering?

Hoewel rijhulpsystemen de veiligheid vergroten, zorgen ze ook voor hogere reparatiekosten. Hierdoor is een lagere premie niet altijd vanzelfsprekend. Toch vindt de helft van de automobilisten dat rijhulpsystemen een premieverlaging zouden moeten opleveren (MarketResponse, 2024). Verzekeraars houden bij de premiebepaling echter rekening met veel factoren, zoals de hogere herstelkosten door de complexiteit van rijhulpsystemen en de grotere impact bij een aanrijding door het hogere gewicht van auto's met deze technologie.

* Het onderzoek is door MarketResponse uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders van 18 jaar en ouder, onder netto 1.005 respondenten in de periode december 2024 in opdracht van Univé. 

Meer autoverzekering en onderzoek

Meer onderzoeken over auto of autoverzekering die zijn gepubliceerd door Univé vind je bij autoverzekering onderzoek.

Jouw voorkeuren

Univé verzamelt persoonlijke gegevens wanneer je unive.nl bezoekt. Dat doen we met cookies. We gebruiken je gegevens om unive.nl goed te laten werken en te verbeteren. Ook kunnen we met cookies unive.nl relevanter maken voor jou. Geef hieronder aan welke cookies wij van jou mogen verzamelen. Of accepteer alle cookies.

{{category}} {{description}} {{status}}
MarketingMet deze toestemming verzamelen wij met cookies informatie over jouw bezoek aan onze website, en combineren dit met jouw klant- en contactgegevens. Zo krijgen wij een beeld van jouw interesses en voorkeuren. Met deze informatie kunnen wij content en advertenties via onze e-mails, websites en mediapartners beter afstemmen op jouw klantrelatie, voorkeuren, profiel en verwachting. De advertenties buiten onze website kun je zien bij onder meer Facebook, Google en LinkedIn doordat we versleutelde klant- en contactgegevens met hen delen en cookies en vergelijkbare technieken gebruiken.
PersonalisatiePersonalisatiecookies brengen jouw surfgedrag op unive.nl in kaart. Hiermee maken we unive.nl persoonlijker voor jou.
YouTubeCookies van YouTube zorgen ervoor dat je video’s kunt kijken op unive.nl.